Kynäruisku, moderni tekniikka 35000 vuoden takaa

A Real Boy 70X100 cm Akryyli kankaalle. Tein tämän maalauksen paksulle puuvillakankaalle, merkkiä Cotton Duck. Pohjustus on hiottu sileäksi. Käytin tässä sekä Liquitex akryylivärejä, että saman valmistajan akryylimustetta.

Kynäruisku, retussiruisku, ilmaharja tai airbrush, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Vaikka kynäruiskua pidetään nykyaikaisena välineenä, jo kivikauden taiteilija puhalsi onton luun läpi okran väristä jauhetta luolan seinään. Aivan uusi ei nykyaikaisen ruiskunkaan alkuperä ole. Yleisesti kynäruiskun isänä pidetään Charles L. Burdickia, joka patentoi kehittämänsä Aerograph-ruiskun vuoden 1893 Englannissa. Hän muutti Yhdysvaltoihin, jossa ruiskujen kehitys jatkui tulevina vuosina. Burdickin lisäksi merkittäviä kehittäjiä oli mm. Jens A Paasche Chigagosta.

Minä tutustuin retussiruiskuun, kuten sitä silloin Suomessa kutsuttiin, kahdeksankymmentäluvun alkupuolella työskennellessäni mainostoimistossa. Retussiruiskuksi välinettä kutsuttiin lähinnä siksi, että sitä käytettiin alkuun pääasiassa valokuvien retusointiin. Pitää muistaa, että aikana, jolloin tietokoneita ja Photoshopia ei ollut, kaikki kuvakorjailu oli vaivalloista käsityötä. Käytännössä taiteilija maalasi korjailut erityisellä peitevärillä suuren paperivalokuvan päälle. Näin tehtiin erityisesti mainoskuvissa. Sittemmin yleistyi termi ”amerikkalainen retussi”. Tämä tarkoitti kuvaa, joka näytti valokuvalta, mutta oli tehty ilman valokuvaa suoraan paperille. Kysymys oli siis kuvituspiirroksesta.

Kuvittajan työkalu

Ruisku oli suosittu työväline erityisesti mainoskuvittajien, joihin minäkin kuuluin, keskuudessa. Erityisen hyvin ruisku soveltuu teknisiin piirroksiin tai maalauksiin, joissa vaaditaan hyvää materiaalintuntua. Esimerkiksi koneiden ja moottoreiden halkileikkaukset ovat tyypillisiä kohteita. Metallin kuvaaminen onnistuu ruiskulla erinomaisesti. Ruiskun heikkous on oikeastaan sama kuin sen paras ominaisuus, saumattomat liukuvärit, jotka näyttävät helposti liiankin makeilta. Vaikka ruiskun jälki on omiaan mainoskuviin, on sillä paljon haastavampaa tehdä varsinaista taidetta. Ensimmäinen ruisku, jota olen käyttänyt, oli työnantajani hankkima sivukuppinen Badger 100. Koska opettajaa tai oppikirjaa ei varsinaisesti ollut, piti opetella käyttö erehdyksien kautta. Ruiskun käsittely on sinänsä helppoa: ensin painetaan liipaisinta, jotta saadaan ruisku puhaltamaan ilmaa, sen jälkeen vedetään liipaisinta taakse, jotta väriä alkaa tulla. Mitä lähemmäs maalattavaa pintaa ruiskun kärjen vie, sitä kapeampaa jälkeä saa aikaan. Laajaa pintaa maalattaessa ruiskua pidetään tietysti kauempana. Myös ruiskun kulma maalattavaan pintaan ratkaisee paljon. Päinvastoin kuin kynässä tai siveltimessä, ruiskussa ei ole yhtään pinnasta johtuvaa kitkaa, maalataanhan sillä käytännössä ilmassa. Ainakin minulle tämä ominaisuus tuotti alkuun paljon tuskaa, koska yksityiskohtien tekeminen oli paljon vaikeampaa. Minua varmakätisemmillä tätä ongelmaa ei varmaan ole.

Maskien taidetta

Vaikka ruiskulla voi maalata pelkästään vapaallakin kädellä, ovat erilaiset maskit olennaisia välineitä ruiskulla maalattaessa. Ensimmäisenä maskimateriaalina pitää mainita liimattava muovikalvo, jota myydään nimenomaan tätä tarkoitusta varten. Kalvoa leikataan ns. kirurginveitsellä, joka on jokaiselle askartelijalle tuttu väline. Idea on, että kalvoa jätetään niihin osiin joihin väriä ei haluta. Muovikalvo jättää täsmällisen terävän reunan, joka sopii moniin tarkoituksiin. Muita maskeja ovat erityinen maskineste, paperista tai filmistä leikatut sabluunat tai mikä hyvänsä, millä värisumun voi peittää. Pehmeän reunan saa aikaan pitämällä maskia hieman maalattavan pinnan yläpuolella, jolloin värisuihku pääsee sopivasti hajoamaan ennen maalipintaa. Maskina voi käyttää, vaikka hammasharjaa tai kampaa, jos se palvelee lopputulosta. Suuri osa työstä pitää kuitenkin tehdä vapaalla kädellä, mikä vaatii jonkin verran harjoittelua. Asia, mitä ei voi koskaan ruiskumaalauksessa liikaa korostaa, on puhtaus. Ruiskun puhdistus on välttämätöntä jokaisen käyttökerran jälkeen. Erityisesti suuttimen ja neulan puhdistaminen on erityisen tärkeää. Puhdistaminen edellyttää yleensä ruiskun ainakin osittaista purkamista, jonka yksityiskohdat riippuvat käytetystä ruiskumallista. Suosittelen etsimään YouTube-videoita aiheesta, niitä löytyy merkkikohtaisestikin yleensä useita. Ruiskua on mahdoton käyttää ilman tasaista puhdasta ilmaa. Pitää siis hankkia kompressori. Tässäkin hankinnassa laatu seuraa hintaa, halvinta ei ehkä kannata hankkia.

Värit ja pohjat

Ruiskulla voi käyttää hyvin monenlaisia värejä, tärkeintä on, että pigmentit ovat riittävän hienoksi jauhettuja ja väri on ohennettavissa helposti. Aloittelijalle sopivat ehdottomasti parhaiten vesiliukoiset vesivärit tai guassit. Kynäruiskulle tarkoitettuja värejäkin on myytävänä. Täysin vesiliukoiset värit on helpompi pestä ruiskusta kuin liukenemattomaksi kuivuvat värit. Pahville liimattu tai teipillä pingotettu sileä kuumapuristettu lumppupaperi on paras alusta vesiväreille. Värejä myydään myös valmiiksi ohennettuina, mutta näitäkin pitää yleensä vielä vähän ohentaa. Akryylejä käytetään yleisesti kankaalle maalattaessa. Tällöin tulee kuitenkin olla erityisen tarkka ruiskun puhdistamisen kanssa, sillä kuivunutta akryyliväriä on esimerkiksi suuttimesta lähes mahdoton saada pois. Maalauskangas pitää tietysti myös pohjustaa kuten siveltimelläkin maalatessa. Pohjustuksesta on tarkoituksen mukaista saada mahdollisimman sileä, jotta maskien tarttuvuus paranee. Akryylivärit on huolellisesti ohennettava, jottei väriin jää pieniäkään möykkyjä. Voimakkaasti ohennettuun väriin on hyvä lisätä pisara tai pari sideainettakin. On myös saatavana akryylimusteita, jotka sopivat hyvin tähän tekniikkaan, joskin niitäkin on hyvä hieman ohentaa. Auto, kypärä ja muiden vastaavien maalaamista en henkilökohtaisesti ole koskaan harjoittanut, mutta niihin käytetään asianmukaisia värejä ja liuottimia. Hengityssuojain on ruiskulla maalatessa aina hyvä muistaa, sillä aerosolina pölyävä väri on haitallista hengitettynä.

Taidetta ruiskulla

Kuten aikaisemmin jo totesin ruiskun jälki ei aina oikein sovi taiteellisiin pyrkimyksiin. Useat taiteilijat kuten esimerkiksi Paul Wunderlich yhdistävät eri tekniikoita samaan työhön. Yhdistelmätekniikat ovatkin erittäin käyttökelpoisia. Onkin hölmöä yrittää tehdä ruiskulla sellaisia asioita, jotka sujuvat toisella välineellä paremmin. Yksi tunnetuimpia ruiskulla maalaavia artisteja on H. R. Giger, jonka mystiset hirviöt innoittivat esimerkiksi tunnettua Alien-elokuvasarjaa. Fotorealistiset taiteilijat käyttävät usein ruiskuja muiden menetelmien ohella. Heistä voi mainita esimerkiksi John Saltin, Ben Schonzeitin ja Kozo Mion. Varsinkin Japanissa tekniikka on ollut perinteisesti erittäin suosittu.

Legendaarinen Paache AB Turbo. Muistan kun silloinen työnantajani Artman antoi luvan hankkia tämän erikoistyökalun. Tuolloin, miltei neljäkymmentä vuotta sitten, ruisku piti tilata tehtaalta Yhdysvalloista. Paachen hinta oli korkea ja toimitusaika mahdottoman pitkä. Tuo nimitys Turbo, tuli turbiinista, joka ilmavirran ansiosta pyöri ja liikutti neulaa edestakaisin suuttimesta tulevan ilmasuihkun edestä. Tämä mahdollisti hienomman värisuihkun kuin perinteinen ruisku. Paache AB kävi kuitenkin vain pieniin yksityiskohtiin, joten sen lisäksi tarvittiin toinen ruisku isoja pintoja varten. Tällaista ruiskua ei enää valmisteta, mutta minulla on kaksi itse ostamaani, kummatkin vielä toimintakunnossa vuosien jälkeen.
Badgerin moderni Renecade Krome myydään näyttävässä kotelossa. Tämä ruisku edustaa nykyistä suuntausta kynäruiskuissa. Suuri runkokuppi ja melko pitkä varsi. Myydään kahdella eri kokoisella suuttimella.
Kaksi Iwatan ruiskua. AB 100 0,2 suuttimella on tarkoitettu yksityiskohtien maalaamiseen. Iwata HP-C on 0,3 suuttimella vähän isompien pintojen tekemiseen soveltuva väline. AB 100 myytiin minulle Rich-merkillä, vaikka se on täysverinen Iwata. Markkinoinnillisista syistä japanilainen Iwata myi ruiskunsa aikanaan ainakin Ruotsissa Rich-merkkisenä. Sieltä minunkin 80-luvulla ostamani ruisku on peräisin.

48 kommenttia

  1. Paasche AB Turbo on myös legendaarinen kronkeliudestaan. Ostin sellaisen jonkin aikaa sitten eBaysta käytettynä, ja siinä on 24 eri mahdollisuutta säätää – ja mennä pieleen.

    Osaatko sanoa, mikä on silloin vikana, jos turbiini toimii erraattisesti? Eli turbiini ei lähde pyörimään samoilla asetuksilla minuutin tauon jälkeen, joilla se on vielä äskettäin pyörinyt? Olen avannut turbiinin ja puhdistanut sen, mutta turbiini lähtee laiskasti käyntiin ja toisinaan viiveellä tai ei lainkaan.

    1. Turbo saattaa olla todella ärsyttävä säätää. Oletko muistanut rasvata turbiinin laakerit? Ilmanpaine on hyvä myös tarkistaa 2 baariin. Neulaohjaimen, neulaohjaimeen tai neulankäyttövivun uraan kovettunut väri voi olla syyllinen. Yleensä käyntihäiriöt johtuvat liasta. Jos turbiinin laakerit eivät ole linjassa, kuvaamasi häiriö voi esiintyä. Kierrä ylempää laakerikuppia varovasti kireämmälle, kunnes turbiini pysähtyy. Löysää sitten ruuvia, kunnes turbiini pyörii suurimmalla nopeudella. Toivottavasti näistä ohjeista on hyötyä. Muuta en oikein keksi. Onnea säätämiselle.

  2. Avasin tänään AB:n turbiinipesän, laitoin kumpaankin laakeriin Klöver-vaseliinia ja laitoin kiinni. Tein neuvojen mukaan, ilmanpaine kompressorissa 2 bar tietämiin, ja kokeilin ilman neulaa. Turbiini ujelsi välittömästi käyntiin. Siitä tulee pahat vibat – se kuulostaa aivan hammaslääkärin poralta! Laitoin neulan paikalleen, ja turbo toimi OK.

    Kokeilin Mig Jimenezin akryyleillä, johon lisäsin Vallejon Airbrush Flow Improveria. Olen päässyt noin 0,8 mm viivanleveyteen – hyvä tulos, muttei vielä aivan sitä, mitä luvataan. Mutta säätäminen jatkuu…

  3. Nyt toimii. Kamala säätäminen siinä on, mutta olen saanut nyt Turboni toimimaan, ja saan sillä sitä legendaarista kynänohutta viivaa.

    Turbon ekologinen lokero hävisi digitaalisen kuvankäsittelyn myötä. Se on niin valtavan sofistikoitunut laite, että vain aniharva kynäruiskutaiteilija todella vaivautui säätämään sen itselleen, vaan nykyään mieluummin käytetään sisäsekoitteisia kaksitoimiruiskuja. Tästä syystä Paasche ei enää valmista sitä.

    1. Hienoa jos sait ruiskun toimimaan. En muistanut mainita että ruisku on myös tarkka värin paksuudesta, ohenna väriä reilusti, saat ohuempaa viivaa. Akryyliväri kuivuu helposti neulaan ja ohjaimeen, puhdista ahkerasti.

  4. A motivating discussion is definitely worth comment. I think that you ought to write more about this topic, it may not be a taboo matter but usually folks don’t speak about such subjects. To the next! Best wishes!!

  5. I’m no longer positive the place you are getting your information, but good topic. I needs to spend a while studying much more or working out more. Thank you for wonderful information I was searching for this info for my mission.

  6. Hello there, just became alert to your blog through Google,and found that it is truly informative. I am going to watch out for brussels.I’ll appreciate if you continue this in future. Numerous people will be benefited fromyour writing. Cheers!

  7. An interesting discussion is definitely worth comment. I believe that you should write more about this subject matter, it might not be a taboo subject but usually people do not speak about these subjects. To the next! Cheers!!

  8. Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very helpful info specifically the last part 🙂 I care for such information a lot. I was seeking this particular info for a long time. Thank you and good luck.

  9. I’m extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either waykeep up the nice quality writing, it’s rare to see a nice blog likethis one these days.

  10. Hey There. I discovered your blog the usage ofmsn. That is a very well written article. I will make sure to bookmark itand return to read more of your helpful information. Thanks for the post.I will certainly return.

  11. Hi, every time i used to check blog posts here early in the break of day, because ilove to find out more and more.Also visit my blog post attractive skin

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *