Alla prima eli märkää märälle -tekniikka yleistyi impressionistien aikakaudella. Impressionistien tyylin tyypillinen edustaja oli paikan päällä tehty ulkoilmamaalaus. Claude Monetin maalaus Impression, soleil levant antoi koko tyylisuunnalle nimen. Yksinkertaisesti alla prima-maalaus tehtiin valmiiksi ennen kuin väri ehti välillä kuivua. Tekniikkaa pidettiin ennen todella kokeneen virtuoosimaisen mestarin suorituksena. Ennen impressionismia maalausten tyyli toki olikin merkittävästi yksityiskohtaisempi. Märkää märälle valkoiselle pohjalle on nykyisin yleisin tekniikka modernissa maalaustaiteessa.
Totuus kuitenkin on tarua ihmeellisempi. Ainakaan minä en ole eläessäni tehnyt maalausta, jota en olisi korjannut ainakin vähän sen kuivuttua. Käytännössä alla prima-tekniikalla tehty maalaus on aina raikkaampi kuin muilla tekniikoilla tehdyt veljensä. Impressionistit halusivat maalata aiheen antaman vaikutelman, eivät todellisuutta, toisin sanoen naturalisti maalaa, mitä hän näkee, mutta impressionisti, mitä hän tuntee. Minusta tunnetta voi ilmaista kaikilla maalaustavoilla, jos haluaa, mutta en ala vanhojen impressionistimestarien kanssa kiistelemään.
Käytäntöön palatakseni, ei ole välttämätöntä maalata koko työtä samalla kertaa. Voi aina toimia kuten entiset frescomaalarit, maalamalla sen kokoisen osan työstä, minkä kuvittelee saman päivän aikana jaksavansa maalata. On kuitenkin hyvä tehdä huolellinen piirustus kankaalle, ellei kysymys ole kovin abstraktista työstä.
Prerafaeliitit kehittivät oman tekniikkansa
Prerafaeliitit käyttivät tekniikkaa, jossa valkoiselle pohjustukselle tehdyn piirustuksen päälle levitettiin ohut kerros lyijyvalkoista, jonka läpi piirustus näkyi. Tämä toki vain niille osin, jotka aiottiin sinä päivänä maalata. Päälle maalattiin kuultavilla tai puolipeittävillä väreillä jäljitellen buon fresco -menetelmää. Jos menetelmää haluaa kokeilla, kannattaa käyttää titaanivalkoista myrkyllisen lyijyvalkoisen sijasta. Valkoinen värikerros on myös hyvä tehdä vähemmän öljyiseksi esimerkiksi imettämällä öljyä paperiin, kuten tekniikan luojat Hunt ja Millais tekivät. Imevä pohja hoitaisi saman asian.
Mitenkä akryylivärillä maalataan märkää märälle
Akryyliväri ei oikeastaan sovi klassiseen Alla prima-maalaukseen, koska se kuivuu niin nopeasti. On toki olemassa lisäaineita, jotka hidastavat värin kuivumista, mutta minun mielestäni ne eivät tee sitä riittävän hyvin. En tarkoita, etteikö akryyleillä voisi alla prima-tapaan maalata, usein näin tehdäänkin, mutta lopputulos on erilainen kuin öljyväreillä, sillä akryyleiltä puuttuu rasvaisen öljyvärin viskositeetti. Akryylimaalauksesta tulee väistämättä aina kerrosmaalausta materiaalin luonteen takia.

Esimerkkinä oleva maalaus on tehty levylle, joka on pohjustettu imevällä pohjustuksella. Hiilipiirustuksen päälle on tehty kuultava imprimituuri, joka on tehty dammarilla ja tärpätillä ohennetulla poltetun umbran värisellä öljyvärillä. Työtä on jatkettu maalaamalla kasvojen valokohdat peittävällä värillä ja varjot ohuella, jolloin pohjaväri vaikuttaa varjojen sävyyn tummentavasti. Taustan tein paksulla peittävällä värillä, mutta tytön hiukset taas ohuella ja osin peittävällä. Hienoimmat hiukset on tehty raapimalla neulalla valkoiseen pohjustukseen asti. Tämä on esimerkki työstä, jossa on käytetty sekä perinteisiä että moderneja tekniikkoja.
Hi there! I’m at work surfing around your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the outstanding work!
I conceive this web site has got some rattling fantastic information for everyone : D.